Defecten aan een koeler

Oliekoeler

Bij een defect aan de oliekoeler kan er olie lekker uit de motor, wordt het lek niet snel gerepareerd dan zal de motor snel heet worden en mogelijk oververhit raken. Is het een klein lek dan zal je een paar druppels of een klein plasje olie op de grond vinden. Bij een groot lek zal er stoom onder de motorkap vandaan komen. De gevolgen zijn niet alleen een motor die te heet wordt maar ook andere onderdelen zullen slijten of in het uiterste geval defect raken.

Als de adapter niet goed werkt voor de olie

Werkt de adapter niet goed voor het koelen van de motorolie dan kun je dit merken doordat er motorolie in het koelsysteem zit. Wanneer de motor draait, en de oliedruk is groter dan de druk van het koelsysteem dan gebeurd dit. De olie wordt in het koelsysteem geperst, een gebrek aan smering is het gevolg. Hierdoor kunnen de onderdelen van je motor of de motor zelf ernstig beschadigen tot het uitvallen van de gehele motor.

Zeker voor de sportieve rijder is koeling nodig

Oliekoeler

Of je een rustige rijder bent of een sportieve rijder dat maakt nogal een verschil, natuurlijk heb je een oliekoeler altijd nodig om optimaal te kunnen presteren met je auto. Bij een sportieve rijder zal de olie sneller tot een punt komen dat het gekoeld moet worden, iemand die wat rustiger rijdt zal het iets langer bij duren. Maar om slijtage van je motor en diverse onderdelen te voorkomen is het verstandig om gebruik te maken van een koeler om de olie op de goede temperatuur te houden.